יום שבת, 13 באפריל 2013

ביצוע נכון של תרגילים

להתאמן זה חשוב וטוב, אך תרגילי כושר שונים עשויים להיות מזיקים
כאשר הביצוע אינו מוקפד. ביצוע נכון של תרגילים שונים הוא קריטי
במניעת פציעות מיותרות ומעצבנות.
מאת: יובל שטיין

בתרגילי כושר ובפעילויות ספורטיביות יש חשיבות רבה לאופן הביצוע. נרצה תמיד להשקיע מאמץ בלימוד ומאמץ רב ככל האפשר לבצע את הפעילות בצורה הנכונה ביותר, ובכך להבטיח את קיומם של שני גורמים חשובים בביצוע אשר יעזרו לנו להמשיך בפעילות במשך שנים רבות.

בטיחות - בגופינו קיימים מנגנוני בטיחות הבאים לשמור על יציבה ולמנוע לחצים מזיקים על מפרקים שונים, למשל על חוליות הגב, מפרק הברך או הצוואר. ביצוע לא תקין של תרגיל המנטרל בדרך זו או אחרת מנגנונים אלה, טומן בחובו סיכון של פציעה, ולעיתים של פציעה חמורה אפילו. אנו מורגלים באופן טבעי לבצע תנועות שונות ומורכבות כמו הליכה, קימה וישיבה על כיסא, הרמה של חפץ מהרצפה ואיננו מודעים לכוחות השונים המופעלים בו זמנית ע"י השרירים על מנת להשלים את הפעולה באופן תקין.

ביצוע נכון ומוקפד של תרגילים מורכבים (כדוגמאת SQUAT) יעשה את התרגיל לבטיחותי יותר ובכך יסייע למנוע פציעות מיותרות, שהרי מטרת האימון היא לפתח ולשפר את היכולת ולא לפגוע בה. לדוגמא ישיבה נכונה על כיסא האופניים תפחית את העומסים המוטלים על הגב במהלך הרכיבה, וכן את העומס המוטל על הברכיים במהלך מאמץ הפידול.

יעילות - זמן הוא משאב יקר, עד שמוצאים את הזמן להתאמן – חבל לבזבז אותו! תרגיל אשר אינו מבוצע כראוי, מעבר לנושא הבטיחות, עלול להיות לא-יעיל ולבזבז את זמנך היקר. בתרגילים סבוכים יותר, שינוי קל של התנוחה עשוי להשפיע רבות על הפעלת השרירים אותם רוצים לאמן ולמעשה לאמץ שרירים נוספים הפוגעים ביעילותו של התרגיל.
לדוגמא, אחיזה שאינה רחבה מספיק במהלך תרגיל לחיצת חזה עם מוט תקטין את טווח התנועה במפרק הכתף, תגדיל את התנועה במפרק המרפק ובכך למעשה תחבל במטרת התרגיל (עבודה על שרירי החזה). ביצוע תנועה של "נדנדה" עם היד בזמן תרגיל כפיפת מרפקים עם משקולות בעמידה ייצור מצג שווא באשר למשקל האמיתי אותו ניתן להרים, ובמקרים קיצוניים ה"נדנוד" אף יפחית 30 עד 40 אחוז מהעומס האמיתי של המשקולת.

בדוק את עצמך במהלך ביצוע התרגילים או הפעילות, תמיד חשוב על שני נושאים אלו:

- איך אעשה את התרגיל באופן בטוח ונכון כדי למנוע פציעה
- האם אני עושה את התרגיל באופן יעיל דיו ומנצל את זמני היקר כראוי.

במקרה של בעיה אורטופדית או של ספק באופן הביצוע, רצוי להתייעץ עם מאמן כושר או לשכור שירותיו של מאמן כושר אישי.
כמו כן רצוי לקבל תוכנית אימונים מתאימה ממדריך כושר מוסמך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה