יום שבת, 13 באפריל 2013

מהם קוביות בבטן?

בואו נודה באמת: רבים מאיתנו (במיוחד גברים צעירים) היו רוצים להגיע לים או לבריכה ולחשוף לנגד עיני בחורות משתאות בטן חטובה בעלת צורה אופיינית – SIX PACK. פעם קראו לזה טבלת שוקולד או קרש כביסה, וגם היום אנשים עם לשון ציורית ממציאים דרכים לתאר את "הבטן הנכספת".

למה הבטן נראית כך כשהיא חטובה?

אצל כולנו, גם האדם השמן ביותר שאתם מכירים, יש "קוביות" בבטן. הסיבה היא, שזו הצורה בטבע של שריר הבטן הישר אצל בני אדם (למי שרץ לספר האנטומיה הקרוב: Rectus Abdominis). השריר הזה מתחבר בחלקו העליון בתחתית עצם החזה (מעין פיסת עצם בולטת במרכז החזה שלנו) ובחלקו התחתון מאחורי איבר המין. השריר הזה מחולק על ידי גידי ביניים דווקא לשמונה חלקים – Eight pack. את השניים התחתונים ביותר בדרך כלל לא תראו, הם נמצאים מתחת לקו הטבור שלנו, ומכוסים בגיד של שריר אחר.

ולמה בדרך כלל אנחנו לא רואים את קווי המתאר של השריר – כלומר את הצורה שלו?

פשוט בגלל שהם מכוסים אצל רובנו (מה לעשות..) בשכבה דקה (או עבה) של שומן תת עורי- שומן המצוי בין השריר לבין העור. אצל חלק קטן באוכלוסייה, בדרך כלל גברים אתלטיים או סתם אנשים רזים מאוד, ניתן לראות את השריר בבירור משום שהשכבה הזו של שומן דקה מאוד.

האם קוביות בבטן מעידות על כוח יוצא דופן של שרירי הבטן?
האם קוביות בבטן מלמדות על יכולת טובה של סיבולת לב ריאה?
האם קוביות בבטן מלמדות על בריאות טובה?


התשובה לשאלות האלה היא אחת: ממש לא. שרירי בטן ושרירים אחרים יכולים להיות חזקים מאוד גם בלי שתראו אותם – למשל אצל לוחם סומו. יש גם אנשים ממש חלשים עם קוביות מפוסלות ממש בבטן – למשל ילדים רזים מאוד. כמו כן אין קשר בין יכולת טובה של הלב לבין קוביות בבטן. יש אנשים שהלב שלהם הוא מכונה מדהימה המסוגלת לרוץ מרתונים שלמים – אבל הבטן שלהם אינה חטובה. יש אנשים עם בטן של אל-יווני אבל בריאות לקויה בלשון המעטה.

המסקנה: קוביות בבטן מלמדות רק על דבר אחד – שכבת שומן מאוד דקה בין שרירי הבטן לבין העור, זה הכל. הדבר נובע מגנטיקה מתאימה ו/או תזונה מתאימה למטרה הזו.

מדוע הקוביות נדירות כל כך?

פשוט כי בעולם שבו אוכלים הרבה ופעילים מעט – קשה להגיע לרמה כזו נמוכה של שומן. יש כמה השערות, אגב, למה קוביות בבטן נחשבות יפות כל כך – אבל זה כבר נושא למאמר קצר אחר.


הכותב, עידו, הוא מאמן כושר אישי ממרכז הארץ המאמן לקוחות הפונים
לגוף1 בפארקים, בחדרי כושר ובביתם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה